Inte samordnat för 5 öre..

Igår rensade vi här hemma, kastade en massa o rensade ur kläder..Matte var o köpte kartonger eftersom vi alltid annars står utan kartonger när vi håller på..Men näee, inte igår, då fick vi kartonger över =)
Rensade även ur bland Emelies bäbiskläder, ska ge till kusin =) Ganska skönt att de kommer till användning igen, för det e fina kläder juh, men inget jag kommer använda igen.. Snacka om kapitalist man blivit, nästan så man får skämmas.. Men jag vill även göra bra saker, om jag kan hjälpa någon annan som behöver hjälp.. Jag tror lite på det här med att göra bra saker för andra, det kommer tillbaka till en själv förr eller senare, även om man gör något åt andra hållet såklart..
Tidigare har jag vart inne på att inte göra saker och ha någon baktanke med det, något jag följer jämt, vad jag vet iallafall, tycker någon annorlunda skulle jag va glad om du påpekade det.. Men jag kan ju inte alltid bara följa den principen, någon gång e det dags att dansa ett steg framåt också, och det är väl där jag hamnat nu. Klart jag alltid försöker hjälpa någon annan om jag, men man akn ju göra det lite mer medvetet kanske, det e väl mer där min tanke nu hamnar..

Iallafall ägnade jag en stor del av gårdagen till at leta reda på något ställe som vill ha våra kläder vi rensat ur. JAg va jätenöjd först då jag besämde att de hemlösa i den här staden skulle få dem, det fick mig att rensa ännu mera bland kläderna då jag kände att jag verkligen kunde göra något för någon annan. Jag ringde härbärget och de kunde ta emot, vid ett senare samtal då jag ringde för att höra hur de ställde sig till att ta emot gardiner, överkast o så så fick jag veta att kläder i min storlek inte hade större åtgång p åhärbärget då de flesta där är män, eller kvinnor av storlek större.. Vart finns de "mindre" kvinnorna?? En första tanke är att de såklart har det lätare att få sällskap, va knäpp man e va?? ag försöker att inte vara för full av fördomar, men ändå, va händer, jag sitter här o tror att tseendet spelar roll, men samtidigt, vad e det som gör att det är fler "storväxta" kvinnor som är hemlösa?? Vart är de andra??

Iaf så prattade jag me några på Gävle KOmmun, på härbärget och ringde även medborgarkontoret, och till sist någon ansvarig för "ett tryggare gävleborg". Den sistnämnda ringde jag för att höra om kvinnojouren här i Gävle skulle behöva kläder..Men enligt snubben som svarade så hade ju kvinnojourerna i landet så gott om pengar så att det där med kläder var det minsta bekymret..Va??? Det kan ju inte vara sant, abra minutrarna innan läste jag om underskottet.. Skickade iaf ett mejl till blåklockan idag, får se vad de svarar..

Vad jag försöker komma fram till är att.. Jag vill hjälpa de som finns här i Sverige, de som finns här i vår närhet och som inte får det att gå runt. Jag är såå trött på alla galor, insamlingar, skrammelbössor, det ska alltid samlas till barn, krig, fattiga, you name it, i andra länder *suck* titta nere på stan, alla de kategorierna finns här också, och du ser dem varje dag, varför inte hjälpa dem? Men neej, det finns ingenstans att vända sig då om man vill hjälpa dem!  Jag försöker just nu leta reda på någon/något ställe som vil lta emot våra kläder och där de kommer till användning för en bra sak. Jag vill inte att kläderna ska säljas på något ställe, spelar ingen roll om det är "billigt",,har man inga pengar till kläder eller mat så har man inte, och det är dem jag vill hjälpa. Jag vill inte hjälpa någon köpa billigt, för de har penagr att handla frör då. Det finn sde som verkligen INTE har pengar.. Men finns något sånt ställe, neej, det verkar inte så =( Nästa steg är att imorgon ringa svenska kyrkan.Frälsningsarmén ar jag mejlat men inget svar, så inte vet jag..

Hade jag haft ett stort förråd så hade jag startat en förmedling där man skulle kunna hämta saker andra inte vill ha, och sedan skaffa kontakter som skulle kunna förmedla till verkligt behövande.. Och hur startar man en insamling till alla barn  och behövande som finns? Tänk alla barn bara i Sverige som inte ens får, eller knappt får, fira sin födelsedag för att föräldrar inte har råd,,vem gör något för dem?? Vem vet ens vart de barnen finns?? Jag kände några av de barnen för inte så länge sen, jag vet att de finns, jag  vet vart de bodde..

Vet någon, eller är intresserad av att starta något, så hör gärna av dig, för det känns som att något måste göras!!

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej



Läste precis det du skriver och håller helt med, allt vi i svergie samlar in pengar till, till alla barn utomlands, det är ju jätte bra att vi gör det men vad gör vi åt alla barn i Sverige. Jag skulle gärna vara med och göra nått åt dem.

Alwin och Wilma har kläder som jag inte kommer att använda nå mer och då brukar jag lägga dem i insamlingslådan för kläder.



Hör gärna av dig om du kommer på nått mer



Hoppas även att du mår bättre nu efter det som hände er. Ett tips är att äta folsyra innan, det ska vara bra.



Kram kram Anna

2009-03-26 @ 08:55:09
Postat av: petra

Allt det du skrivit håller jag helt och hållet med om. Jag vill också gärna hjälpa personer här i Sverige, men vart börjar man?

Skulle så gärna starta en sådan organisation, sammla till fattiga och barn till föräldrar som inte kan köpa saker till sina barn.



jag har nyss varit till renhållningen med massa skräp, då tog vi med gammla kläder dit och la dom i nån korg som ska gå till välgörenhet. Men vet inte om det är inom sverige eller till ett annat land.

2009-03-27 @ 08:13:45
URL: http://lovizasmamma.blogg.se/
Postat av: petra

Japp, jag har ju det :)

Jag fick hjälp av någon, kommer inte ihåg vad hon hete. Men kan försöka ta reda på det.

2009-03-27 @ 15:34:48
URL: http://lovizasmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0